Achting

Achting is voor mij een gevoel waarbij ik waardering heb. Waardering betekent voor mij iets waarde geven. Dan kun je al heel gauw denken in goed of fout. Dit is meer van waarde dan dat. Voor mij heeft alles waarde, verdient alles achting.

En als ik er zo in voel dan zie ik dat ik achting kan hebben omdat ik buig. Omdat ik buig voor de grootsheid van het bestaan, omdat ik buig voor dat wat er in een mensenleven plaats kan vinden, omdat ik buig voor wetmatigheden in het bestaan die in eerste instantie tegenstrijdig, ongerijmd en onbegrijpelijk kunnen lijken. In het achten en het buigen voor iets en iemand is voor mij geen onderscheid. Het een verdient niet meer achting dan het andere.

Heeft er machtsmisbruik plaats gevonden in je leven en leef je in een cultuur waarin controle hebben over jezelf door middel van het denken een grote rol speelt, dan wil je niet buigen, want dan blijft er niets van je over (zo lijkt het). Je kunt pas achting voor jezelf hebben als je perfect bent, als je iemand bent die geen fouten maakt. En mocht je ze wel maken, dan kost het moeite om dat toe te geven, want dat betekent buigen en voor je gevoel de macht uit handen geven. Zit je in dat overlevingsmechanisme, dan zul je dat niet doen, want je voelt je uitgeleverd aan die ander. Je staat met je rug tegen de muur, gevangen in een vicieuze cirkel. Er lijkt geen uitweg mogelijk. Zo lijkt het… Het denken en de controle die je wilt behouden haalt je uit je lichaam en vergroot de angst.

De weg terug naar jezelf gaat via je lichaam. Door in je lichaam te gaan voelen waar de spanningen zitten, door je lichaam te laten vertellen wat er met je aan de hand is. Door erkenning te geven aan wat er speelt in je lichaam zul je de grond onder je voeten terug vinden en je veilig gaan voelen bij jezelf en het bestaan en dus ook bij de machthebbers en autoriteiten in je leven.

De eerste stap in nederigheid is buigen voor je lichaam. Het lichaam dat je dient en je zoveel te vertellen heeft over wie jij bent en wat er van je geworden is. Ga je dat ervaren  dan wordt het prettig om nederig te zijn en om te buigen. Er is niets meer om bang voor te zijn en er valt niets meer te verliezen.

© Wonieka A. Meuter

Geef een reactie

