Vredevol?

religion-399749_640

Stel iemand scheldt je uit, beticht je van iets vreselijks, beledigt je of wenst je iets heel naars toe omdat diegene vindt dat het helemaal verkeerd is hoe jij bezig bent of dat jij iets echt helemaal verkeerd gedaan of gezegd hebt. Vast weleens meegemaakt. Heb je ook waargenomen wat er dan met je gebeurt? Ga je daarvan open of dicht? Kun je horen wat die ander tegen je zegt? Word je boos en ga je die ander vertellen dat het niet waar is of klap je juist dicht? Gaat er vanbinnen een stemmetje in verweer, soms nog dagen na het incident?

Iemand die een ander uitscheld, beledigt of de ‘waarheid’ vertelt, vindt meestal dat hij het recht heeft om dat te doen. Alleen al omdat diegene vindt dat hij het recht heeft om zijn mening te geven. Ook dan is het interessant om voor jezelf te voelen (als je een keer zo iemand bent), of je je dan open voelt of gesloten, of het warm en zacht voelt in je lichaam of koud en hard.

Natuurlijk ken ik beide. Want er zijn genoeg dingen te bedenken waar ik mij enorm boos over kan maken, die mij frustreren en waarvan ik kan denken “hoe haal je het in je hoofd om zo te doen, daar snap ik nou helemaal niets van”. Of het nou gaat om grove zaken als mishandeling, oorlogen, corruptie als om hoe mensen elkaar of mij kunnen bejegenen. Brengt mij meteen op de andere kant, dat ik vaak meegemaakt heb dat mensen mij beledigen of belasteren.

Ik heb gevoeld hoe het mij verhardde en hoe het de ander verhardde als ik belasterd werd. Ik heb haat gevoeld bij mezelf en bij anderen en ik vond het vreselijk! Langzaamaan kwam ik tot het besef dat al mijn scherpe woorden niets uithaalden. Dat niemand daardoor ooit is veranderd, eerder het tegenovergestelde: dat deuren er alleen maar dichter van gingen en muren nog dikker werden, de angst en pijn groter. Ook al dacht ik het nog zo juist te zien, ook al deed ik nog zoveel moeite om het uit te leggen, zolang er bij mij nog een lading lag omdat ik te graag wilde dat die ander wat deed; ik mijn eigen onmacht en ongenoegen projecteerde, bleef het verspilde moeite. Ik kwam er achter dat ik daarmee van mezelf af raakte, dat ik daardoor zelf verhardde, dat het mij energie kostte, stress en spanning gaf in mijn lichaam. Het maakte mijzelf en die ander niet vredevoller.

Niemand doet zomaar iets. Iedereen doet en leeft vanuit het begrip wat hij of zij heeft. Iedereen draagt een rugzak bij zich, heeft dingen meegemaakt en hoe naarder het is wat iemand heeft meegemaakt, hoe zwaarder de rugzak. Hoe zwaarder de rugzak, hoe pijnlijker het kan zijn om te voelen en te zien wat je doet (laat staan het te erkennen), nl dat je misschien wel net zo akelig doet als wat je ooit zelf meegemaakt hebt. Dat je je misschien wel afreageert op een zwakkere en daarin soms ook medestanders zoekt.

Ik denk dat veel mensen een behoorlijke rugzak bij zich dragen met daarin vele keren waarin ze niet begrepen zijn, miskend zijn, niet gehoord en niet gezien (meestal al begonnen in de eerste levensjaren). Daarbij denk ik dat het dan niet eenvoudig is om elkaar juist te verstaan en elkaar te laten, om het hart open te houden. Toch denk ik dat het wel de enige weg is naar een vredevolle samenleving.  Het kan al een enorm verschil maken als we moeite doen om onze boosheid, frustratie en onvrede bij onszelf te houden en niet te projecteren op anderen. Dat je de moeite wilt nemen om een ander duidelijk te maken wat zijn/haar manier van handelen met jou doet, wat jou er zo in raakt en hoe jij het liever anders zou zien. Dat je wel je mening geeft, maar je er rekenschap van geeft dat het jouw mening is, jouw visie, jouw kijk en daarmee ruimte laat voor die van een ander en ook je af te vragen of de ander op dat moment in staat is of bereid is zich in jou in te leven of jou tegemoet te komen.

Een ander beledigen, veroordelen, krenken ed. zie ik als een vorm van geweld, zowel naar jezelf als de ander doordat het tot verharding leidt. In ieder geval bij jezelf en in de meeste gevallen ook bij de ander. Je kunt je afvragen of je dat wilt.

© Wonieka A. Meuter

Geef een reactie

