Liefhebben

barry long liefhebbenJaren geleden heb ik een boekje gelezen over liefde. Een klein dun boekje, maar zo betekenisvol! Zo’n boekje dat je meerdere keren hebt te lezen om de diepgang ervan te bevatten en het te kunnen integreren in je leven. De schoonheid en kracht zit in de eenvoud. Geen ingewikkelde (ademhalings)oefeningen wanneer je in liefde lichamelijk samen wilt zijn met je partner. Enkel bij elkaar liggen en de lichamen weten wat ze te doen hebben. Aanwezig zijn met het hart open voor de ander.

Een paar jaar nadat ik het gelezen had kwam ik een partner tegen met wie ik op die manier samen kon zijn, waarin de liefde voorop stond. In de blog De godin van de liefde heb ik over deze ervaring geschreven.

Voor die tijd had ik mij verdiept in tantra; boeken gelezen, een weekend gedaan en beoefend met een partner. Hoewel steeds gezegd wordt dat je geen doel hebt na te streven gebeurde dat wel en zie ik dat ook bij anderen die tantra doen. Barry Long gaat een stap verder, naar de kern van het probleem en als vrouw raakt het mij hoe hij praat en schrijft over het aandeel van mannen en onze westerse levensstijl. Ik zou zijn visie revolutionair willen noemen.

In bijgevoegd interview legt hij heel mooi uit wat zijn visie anders maakt dan tantra en dat we weer hebben te leren om elkaar lief te hebben in plaats van onze behoeften vervuld te willen zien door de ander.

 

Geef een reactie

